• История на франчайзинга - част 4

      Английския възход и следващаото го забавяне

      През 1950-те и 1960-те години популярността на франчайзинга наистина се е увеличила сериозно. Това, заедно с огромния ръст в броя на населението, икономическите резултати и социалната промяна, помогнаха да се появи и развитие в международен план, включително навлизане на франчайз вериги в Обединеното кралство. Фирмите в областта на храненето прокараха пътя на международно разпространение.

      Измежду най-ранно практикуващите франчайз в тази страна беше хранителния гигант J Lyons & Co., чрез франчайзинг веригата за хамбургери Wimpy през 1955 г., сладоледените марки Lyons Maid и г-н Softee през 1950. ServiceMaster, все още има огромен международен франчайз бизнес днес, започвайки франчайзинга си в Обединеното кралство през 1959 г. До средата на 1960-те години някои от най-големите марки за бързо хранене са станали утвърдени международни франчайзи, водени от Макдоналдс и KFC.

      Този период на бурно развитие във франчайзинга не продължи дълго; от 1970 франчайзинга във Великобритания се забави, отчасти в отговор на нестабилната икономика, но повече в резултат на щетите, нанесени на репутацията му от не-франчайз системи – различни видове пирамидални структури описващи себе си като франчайзи; те са базирани около набиране на пари срещу обещания за изключително висока доходност и възвращемост на инвестициите, която разбира се идва в изключително редки случаи.

      Въпреки че все още предлага някои много реални възможности, франчайзинг е несправедливо съпоставян със същите пирамиди от много хора и популярността му намаля.

      Осем от най-големите франчайз брандове в Обединеното кралство решиха по това време, че е необходимо да се направи нещо, за да се диференцират своите собствени етични бизнес практики от тези фирми с лоши практики и неотговарящи на изискванията за франчайз, и като резултат през 1977 г. се създава Британската Франчайз Асоциация (БФА).

      Компаниите основателки и членове на БФА са ServiceMaster, Dyno-Rod, Holiday Inns UK, Kentucky Fried Chicken, Wimpy International, Ziebart GB, Prontaprint и Budget Rent a Car.

      Тъй като до този момент не са налагани стандарти в Обединеното кралство, индустрията по този начин създава собствен регулаторен орган и разрешава членството на дадена компания, според нейното спазване на строги критерии, свързани с оперативните практики, бизнес процедури, франчайз договори и подкрепата предлагана на франчайзополучателите.

      Размерът и ръста на тези членове учредители и началото на работата на БФА по бизнес етиката възстановяват доверието в бизнес модела и с икономическия бум през 1980-те и 1990-те години много нови марки влизат в UK като франчайзинг и остават там и до днес.

      Асоциацията признава, че тя е трябвало да бъде по-представителна за тази развиваща се индустрия и да се пригоди за да приеме и специалисти със специфичен опит и опит в франчайзинга като Партньорски членове.

       

  • Copyright © 2013-2014 Франчайз консулт EООД

  • Онлайн магазин от Exsitee